5 kroków do poznania konkurencji swojej kwiaciarni

Zarówno to, co Cię otacza, jak i wszelkie czynniki zewnętrzne, które mają wpływ na Twój biznes, to rzeczy, których nie możesz zmieniać. Ewentualnie masz na to bardzo ograniczony wpływ.  
Podobnie jest z ludźmi. Nie jesteś w stanie wybrać osób, które spotykasz na swojej drodze. Ani przerobić wszystkich tak, aby odpowiadali Tobie pod każdym względem.
To nie oznacza jednak, że masz się biernie poddawać temu, co się wokół Ciebie dzieje!
Możesz zawsze wykorzystać istniejące plusy i minusy na swoją korzyść. Pod warunkiem jednak, że będziesz dobrze je znał.
Dlatego teraz przyjrzymy się konkurencji. Nie możesz jej zmienić, ale możesz poznać jej działanie i zrozumieć specyfikę. Tylko tyle i aż tyle. Wojnę wygrywa ten, kto wiedzę o przeciwniku wykorzystuje w optymalny dla siebie sposób. Jak mówi pół-żartem pół-serio jedna z zasad wojennych walk: „wroga trzeba znać, żeby móc go pokonać”. Dokładnie tak jest. Znając konkurencję, będziesz mógł dobrać odpowiednio narzędzia marketingowe, aby wyróżnić się z tłumu i przyciągnąć do siebie klientów.
Co w związku z tym należy przeanalizować w kontekście konkurencji? 
1.Przede wszystkim zacznij od sprawdzenia oferty konkurencyjnych kwiaciarni. „Ale odkrycie” pojawia się teraz w Twojej głowie. Przecież to oczywiste. Ale czy aby na pewno potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania? Jakie konkretnie rodzaje kwiatów sprzedają i w jakich cenach? Czy mają jakieś specjalizacje? Czy asortyment jest stały, czy często się zmienia? Czy świadczą dodatkowe usługi? Czym wyróżnia się dana kwiaciarnia?
2.Zrób listę mocnych i słabych stron konkurencji. Będzie bardzo przydatna do podjęcia decyzji o otwarciu swojego punktu na terenie, w którym znajduje się konkurencja. W przypadku, jeśli decyzja będzie na tak, taka analiza konkurencji będzie konieczna do stworzenia planu promocyjnego Twojej kwiaciarni. Konieczne bowiem jest stworzenie oferty, która będzie odpowiadała na niezaspokojone potrzeby klientów. Taka oferta musi być inna od tej, którą posiada już konkurencja.
Nie można liczyć na to, że to, co dobre dla innych kwiaciarni – będzie też dobre dla Ciebie. Jeśli konkurencja słynie na przykład z wiązanek ślubnych, otwieranie kwiaciarni z taką samą specjalizacją nie jest najlepszym pomysłem.
3.Kolejna istotne pytanie, czy w okolicy, w której działasz lub zamierzasz otworzyć swój biznes znajdują się supermarkety? Większość marketów oferuje w swoim asortymencie także kwiaty. Najczęściej mają bardzo wąski asortyment, ale w bardzo atrakcyjnych cenach. Decydując się na działalność w takim otoczeniu, musimy zadbać o to, aby przyciągnąć do swojego sklepu lokalną społeczność. Na pewno nie wygrasz ceną, musisz, więc zwrócić szczególną uwagę na jakość kwiatów, szeroki asortyment oraz dodatkowe usługi, których supermarkety nie oferują.
Często sklepy sieciowe przejmują sklepiki osiedlowe. W taki sposób właśnie pojawia się nowa konkurencja. Jeśli prowadzimy swoją kwiaciarnię i nagle obok pojawi się taki sklep, musimy zrobić rewizję naszych działań marketingowych. Najprawdopodobniej będą potrzebne dodatkowe akcje, aby odeprzeć atak niespodziewanego konkurenta. Być może trzeba będzie się trochę przebranżowić, dodać nowy asortyment i usługi.
4.Kolejny punkt to odpowiedź na pytanie: kto jest głównym klientem konkurencyjnej kwiaciarni? To jest niezwykle istotna część tej analizy. Najlepiej, gdybyś mógł po prostu dowiedzieć się tego z ust właściciela, co jednak może okazać się trudne . Możesz sam kilka razy odwiedzić konkurencyjny sklep. Ważne, abyś czynił to o różnych porach dnia. Poproś także rodzinę i znajomych o pomoc. Im więcej zebranych faktów, tym lepiej.
Ważne, żebyś nabrał ogólnego rozeznania o cechach socjo-demograficznych osób dokonujących zakupy. Czy kwiaciarnię odwiedzają najczęściej kobiety czy mężczyźni? W jakim wieku? O jakiej porze jest największy ruch? Co najczęściej kupują?
5.Następnie powinieneś dowiedzieć się, jakich narzędzi marketingowych używa Twoja konkurencja. Jaką rolę pełnią i czy cieszą się popularnością?
Może jedna z kwiaciarni posiada kartę stałego klienta albo raz w miesiącu stosuje promocje – sprzedając swoje produkty z dużym rabatem? Wówczas warto o tym pamiętać, aby mądrze skopiować takie narzędzie na swoją korzyść albo podjąć świadomą decyzję, czego na pewno nie chcesz robić.
Opisz wszystkie działania konkurencji, jak najdokładniej potrafisz.
Po co to wszystko?
Taka wiedza pozwoli Ci lepiej określić siłę i słabości Twojej kwiaciarni. A wiedza o tym, co Ty powinieneś poprawić, to już połowa drogi do sukcesu!
Na samym końcu podsumuj całość zdobytych informacji i ich analizę pytaniem: czy mogę być lepszy niż konkurencja? Czy moja oferta jest inna od konkurencji? Jak powinienem zoptymalizować swoje działania, aby wyróżnić się w okolicy i przyciągnąć do swojej kwiaciarni klientów?
Warto mieć w głowie słowa Clyde Fesslera, byłego zastępcy szefa Harley Davidson : „Skręćmy w lewo, jeśli konkurencja idzie w prawo”. Ale żeby móc skręcić w odpowiednią stronę, trzeba dobrze poznać działania swojej konkurencji.

Małgorzata Dziubała i Aleksandra Lechwar-Szwarc, założycielki firmy Kreatywny Butik ONE www.kreatywnybutikone.pl, która dostarcza pomysły na rozwój biznesom małym i dużym. W e-booku „Pomysł na biznes. Jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie? KWIACIARNIE” znajduje się dużo więcej praktycznych porad i inspiracji na prowadzenie własnej kwiaciarni. Firma prowadzi także szkolenia i konsultacje. Zobacz więcej tutaj: https://kreatywnybutikone.pl/produkt/pomysl-na-biznes-jak-zwiekszyc-sprzedaz-w-swojej-firmie-kwiaciarnie

Analiza konkurencji jest istotna dla osiągnięcia sukcesu kwiaciarni na rynku.

Zostaw odpowiedź

 

facebook