Analiza szans i ocena ryzyka w kwiaciarni

Ktoś kiedyś powiedział: jeśli masz 8 godzin na ścięcie drzewa, 6 z nich poświęć na ostrzenie piły.
Ta sentencja oddaje istotę konieczności odpowiedniego przygotowania się do działania. W przeciwnym razie można stracić i czas i pieniądze na rzeczy, które nie doprowadzą nas do celu.
Taka skrócona wersja analizy SWOT (Strenghts/Weaknesses/Opportunities/Threats, czyli dobre i złe strony, szanse i zagrożenia) będzie bardzo przydatna w biznesie.
Dobre i złe strony dotyczą firmy. Czyli to jest to wszystko, czym firma wyróżnia się od konkurencji. Za co cenią biznes klienci, jaka jest jakość produktów i oferta dodatkowa. Lub brak tych rzeczy.
Dobra strona to na przykład: szeroki wybór kwiatów, specjalizacja w określonym gatunku, np. różach, wiedza sprzedawców na temat kwiatów, ich umiejętności florystyczne, gwarancja jakości produktów i cały zakres dodatkowych usług (np. dowożenie kwiatów do domów klienta).
Przykładem złych stron może być: niewykwalifikowany personel, nieznający się na florystyce, wyższe ceny w porównaniu z ofertą konkurencji oraz brak parkingu przed kwiaciarnią.
Natomiast szanse i zagrożenia powinny wynikać z okoliczności zewnętrznych. Dotyczą działalności konkurencji i innych podmiotów znajdujących się w okolicy, zmieniających się trendów konsumenckich czy gospodarki.
Szansą może być: budowana szkoła w okolicy, nowy sklepik spożywczy, który otwiera się obok kwiaciarni czy też coraz większa wśród Polaków popularność Walentynek, Halloween lub tzw. domówek.
Zagrożeniem ewidentnie jest: pojawienie się konkurencji w okolicy lub remont drogi powodujący utrudnienie w dotarciu do kwiaciarni.
Do analizy można zastosować prostą tabelę, którą można w przyszłości modyfikować.
W jaki sposób najlepiej wykorzystać wiedzę z analizy? Poinformować konsumenta o dobrych stronach, poprawić w miarę możliwości jak najszybciej te złe, wykorzystać szanse na zwiększenie zysków i zniwelować potencjalne zagrożenia.

W e-booku „KWIACIARNIE. Pomysły i porady. Jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie?” znajduje się dużo więcej praktycznych porad i inspiracji na prowadzenie własnej kwiaciarni. To aż 160 stron pełnych pomysłów i rozwiązań.

Zobacz więcej tutaj: https://kreatywnybutikone.pl/produkt/kwiaciarnie-pomysly-i-porady-jak-zwiekszyc-sprzedaz-w-swojej-firmie-pelna-wersja-czesc-1-3

Bez odpowiedniej analizy i planowania nie ma szans na odniesienie sukcesu w biznesie.

Zostaw odpowiedź

 

facebook